Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
PO en W&T in de regio Utrecht | Matinee Café - 16 juni 2022 - De rol van de leerkracht in de ontwikkeling van identiteit

PO en W&T in de regio Utrecht

Agenda

16 juni 2022
15:30 - 17:00

Matinee Café – 16 juni 2022 – De rol van de leerkracht in de ontwikkeling van identiteit

16 juni 2022, 15:30-17:00

De rol van de leerkracht in de ontwikkeling van identiteit

Vanaf de puberteit houden kinderen zich bezig met de vraag ‘Wie ben ik en wie wil ik later zijn?’, oftewel hun identiteit. De basis voor deze identiteitsontwikkeling wordt gelegd in de basisschoolleeftijd, o.a. door de vorming van het zelfbeeld. Hoe kun je als leerkracht leerlingen goed voorbereiden op de identiteitsontwikkeling?

Belangrijk voor de identiteitsontwikkeling zijn ondersteunende relaties met leerkrachten en leeftijdgenoten. In interacties met leerkrachten en medeleerlingen krijgen kinderen zelfrelevante feedback die cruciaal is voor identiteitsontwikkeling. De leerkracht heeft invloed op het zelfbeeld van leerlingen via de – soms onbewuste – verwachtingen van de leerkracht, het pedagogisch handelen en de leerkracht-leerling relatie.

Tijdens het PO Matinee Café van donderdag 16 juni gaan Susan Branje en Monika Donker nader in op deze drie aspecten en geven ze concrete handvatten voor in de klas.

Susan Branje externe linkis hoogleraar Ontwikkeling en Socialisatie in de Adolescentie. Monika Donker externe linkis postdoctoraal onderzoeker en docent. Beide zijn verbonden aan de opleiding Pedagogische wetenschappen en het InTransition externe linkonderzoek van de Onderzoeksgroep Jeugd en Gezin van de Universiteit Utrecht.

Inschrijven (gratis)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *